od 606_hayes » pon 09. led 2012 14:52:02
trocha na odlahcenie...povinne precitat
Turbovo desatero pokročilé pilotáže:
1) Nemusíte mít výhodu výšky a rychlosti, aby jste dosáhli sestřelu, zespoda a na klapkách se dá taky sundat éro.
2) Kdo lítá v 7k a chce vás sestřelit až se budete sápat za ním, je debil. Když budete lítat v 500m, tak si ani neškrtne.
3) Kvrdlání* je taky úhybný manévr.
4) Plochá zatáčka je taky zatáčka.
5) Díry v křídlech nezhoršují aerodynamiku! To je naprostá fáma. Éro s dírama létá stejně dobře jako bez nich. Akorát si musíte dávat pozor, aby jste měli v každém křídle stejný počet děr.
6) Ruský éra lítaj VŽDY líp než ty ostatní. Pokud můžete lítejte s Lavočkou. Pamatujte, že se s každým patchem mění letové modely, ale La-7 bude vždy nejlepší vrtulový éro.
7) Sprejujte! Střílejte ze všech úhlů a kdykoliv Vás napadne. Není nic trapnějšího než chcípnout s plnejma zásobníkama. To je jako jít spát s plnejma koulema.
8 ) Lítejte vždy na plný výkon se zavřeným chladičem. Většina letadel dokáže v tomto režimu lítat 2x až 3x dále než zůstanete naživu.
9) Nouzové přistání je taky přistání. Jenom psychicky narušení jedinci si myslí, že přistání "na tři" je důležité. To je nesmysl.
10) Il-2 Sturmovik + FB + PF je pouze a jenom hra. Počítačové modýlky letadel v nich mají stejná jména jako v reálná letadla, která reálně létala. ALE NEJSOU TO REÁLNÁ LETADLA. Nenechte s tím zmást. Až Vám bude někdo tvrdit, že nějaké letadlo létá líp nebo hůř než to bylo v reálu, tak ho pošlete do prdele. Je to magor, kterej to moc žere. Jsou to pouze počítačové modely, která dokáže rozhýbat vaše PC plečka za 20 táců. A podle toho to všechno vypadá.
* - náhodné záškuby klackem (pozn. autora)
Příště už se budeme věnovat konkrétním taktickým variantám.
Uznávám, že se Reďák rozčiluje částečně právem. Je jedním z průkopníků alternativního létání, ale nikdy neměl odvahu všechny zásady dotahovat do úplného konce. Většinu nejlepších manévrů jsem vypiloval až během spolupráce s ním a jistě mu vděčím za hodně. Zejména bych doporučil jeho dvě publikace: příručku "Chcípání v Il-2 Sturmovik na sto způsobů" a autobiografickou brožurku: "Proč furt řvu aneb neumím chcípnout jako chlap".
Doufám, že jsem tímto dostál všemu za co mu dlužím a můžeme se věnovat další rozvedením naší problematiky. Než se dostaneme ke skutečným návodům, jak rozpoutat mezi nepřáteli peklo, tak je potřeba definovat některé důležité pojmy:
Taran, taktéž Ramm (to podle strany, kterou preferujete): překvapivě účinný způsob likvidace nepřátelského letadla. Spočívá v tom, že svůj stroj navedete úmyslně do kolizního kurzu s nepřátelským letadlem. Výhodou je, že nezáleží na to, jaké máte letadlo, kolik munice Vám zbylo ani jaké požkození jste utrpěli. Při troše šikovnosti dokážete takto vyřadit libovolně velký stroj nepřítele. Ideální je to např. během čelňáku, kdy nejprve zasypete nepřítele sprchou střel a potom, na důkaz, že to myslíte vážně, do něj napálíte. Důležitá poznámka: Je opravdu nutné trefit se trupem vlastního éra do trupu nepřítele. Není nic trapnějšího než, že si urvete křídlo a druhý tatar normálně letí dál. Pro fajnšmekry mám specialitku:
Taran směrovkou: opravdová lahůdka, která vyžaduje dost zručnosti. Pointou je trefit nepřítele vlastní směrovkou do jeho křídla. Je to nejjednodušší v čelňáku nebo při útoku ze 6-ky. Drsňáci při útoku ze 6-ky vůbec nestřílejí, aby cíl zbytečně nevyplašili. Výhodou je, že bez směrovky můžete dál normálně létat a taky celkem v pohodě přistát. Důležité upozornění: Máte jenom jednu směrovku! Tak s tím počítejte.
Negativní BnZ: Normálně lítáte u země na plný plyn a když se dostanete kolmo pod nepřítele, tak začnete prudce stoupat. Sice pravděpodobně zůstanete pod soupeřem, ale jste na pádovce čímž ho zmatete. Na tento agresivní útočný manévr plynule navazuje
Pád po prdeli: čumák míří nahoru, ale letadlo se pohybuje dolů. Tohle chce dost velkou praxi v ovládání směrovky a křidélek, pokud vám teda náhodou zůstala ještě funkční. Využijte jich. Obrovskou výhodou je, že nikdo nepřepokládá, že by v jste v boji mohli couvat a tudíž všichni střílejí daleko před vás.
Třeba mi ho urvi: Familiérní název pro nejpopulárnější defenzivní manévr. Když vidíte nepřítele za sebou, tak zatáhněte na doraz za klacek, případně ještě vyšlápněte směrovku. Skoro jistě urvete éro ve všech osách. Sice ukážete nepříteli celou plochu letadla, ale ten pocit jak se melete jako nudle v bandě je k nezaplacení. Nedoporučuji pokud máte vypito víc než 3 piva a používáte velký monitor. Osobně jsem se při tom už 2x poblil. Ale jinak je to bezva.
Bomberman: ideální taktická varianta do dogfightu, pokud jste moc nalitý, zfetovaný, unavený, dobře vykouřený nebo jenom líní. Vemte do boje libovolnou stíhačku, která může nést alespoň 250kg bombu (ideální je 500 a více). Po novém patchi se mi velmi osvědčil Dornier (s tunovou bombou = lahůdka). Nastavíte si časovač rozbušky na 1s a vydáte se na lov. Účelem je nalákat na sebe co nejvíc sestřelu-chtivých nepřátel. Lítáte po bojišti sem a tam na vysoké rychlosti, dokud jich netáhnete alespoň 3-4. Potom to nakouříte dolů a přimáčknete se k zemi. Chvilku kličkujte až budou nepřátelé cca 300m za vámi, tak odhoďte bombu. Držte se dál u země a koukejte za sebe Very Happy Osobně jsem tímto způsobem dosáhl maxima 4 killů na jednu bombu. Můžete to spojit s vulchingem a potom se k letadlům za Vámi přidá i něco na zemi.
Pokračování příště.
Stay tuned
MasTurbo
Časté rady (kecy – pozn.autora) úchylů:
- při manévrovém boji používejte yoyo – nejčastější "moudrost" do TnB – to je naprostá kravina. V manévrovém boji vyhraje ten, kdo za to víc tahá! Takže to pěkně položte do plochý a tahejte ze všech sil až budete mít tmu před očima.
- stoupavá spirála – trapný nápad využít výkonnosti motoru pro boj na vertikále – neztrapňujete se takovými debilními manévry a radši kruťte ze všech sil.
- bez trimu to nejde – další fígl jak bejt "chytrej". Výhodou je, že když to řeknete nějakému nováčkovi, tak bude valit bulvy a zeptá se vás, co to je ten trim. To umožňuje předložit další hromadu keců a nových pojmů, takže dotyčný si bude zbytek života myslet, že jste bůh – nebo alespoň do chvíle, než si přečte tento článek. Samozřejmě bez trimu jde všechno.
- merge a jak na něj – skvělé místo, kde deklasovat ostatní piloty. Jednak tohle slovo zná poměrně málo i dost zkušených pilotů, a taky tady může "eso" opravdu ukázat, jak to má všechno zmáknutý. Věřte tomu, že merge je okamžik zahájení boje. Okamžik, kdy se protnou pomyslné dráhy letadel. Taky se Vám to zdá jako píčovina? Máte pravdu. Nic jako merge neexistuje. Když prostě letíte proti éru, tak ho taranujte rovnou z první a nečekejte až začne dělat nějaký kejkle. Pokud se uhne, tak ho ukruťte a nepřemýšlejte o tom.
- nastavení konvergence – další cizí slovo – tímhle se vůbec nezabývejte je to naprostá zbytečnost. Možná se Vás bude někde někdo snažit přesvědčit, že mu to tak skvěle střílí díky jeho konvergenci. Nevěřte mu to a při první možnosti mu ukažte, že když máte konvergenci na 1m tak to bohatě stačí na pár dobře mířených facek.
- propeller pitch – lidově píča – no tak jestli nevíte co to je, tak to nehledejte a jestli víte co to je, tak na to nemakejte. Na normální kožené píči samozřejmě makejte kdykoliv chcete.
- barel roll – česky sud. Báječný manévr, který má pro úchyla zvláštní význam. Není totiž tak triviální, že ho udělá každý nováček. Proto, když vám někdo zcela vážně ukazuje barel, berte to tak, že se potřebuje pochlubit trošku složitějším manévrem. Nenechte se zvyklat, klidně mu řekněte, že takový píčoviny jsou k hovnu a ukažte mu skvělou plochou zatáčku. Ať si to přebere sám.
- nůžky – čistě defenzivní manévr, zbytečně pracný – kvrdlejte klackem a serte na to. V takový situaci, kdy se nůžky používají, už je to stejně zbytečný. Když už máte chcípnout, tak ze sebe alespoň nedělejte šaška.
Po uvedení základních termínů se půjdeme podívat podrobněji na jednu taktiku. Samozřejmě je to hlavně pro nováčky a méně zkušené (a známé) piloty, ale dost legrace si s tím může užít i zkušený pilot:
BnZ – snadno a rychle:
Vymyslete si nějaký nezávadný český nick – v oblibě jsou různá zvířata a osobní jména, ale může to být fakticky cokoliv. Vyhýbejte se nickům, které mají něco společného s mrdáním a různými jinými obscénními aktivitami (nedoporučuji zejména nicky jako TrhacPrdeli, PrstilPrsticPrstice, HulHoTyStaraKurvo nebo HovnoLover atp.). Ideální je normální český nick, například Kulma_cz. Vybavený takovým nickem začněte lítat. Najděte si český server, kde lítá většina pilotů z českých letek a choďte tam opruzovat každý den. Vyhlédněte si nějaké známé české piloty nebo velitele a ptejte se jich na různý píčoviny. Otravujte je i na ICQ a mailem. Pokud budete správně volit dotazy dočkáte se spousty zajímavých odpovědí. Využijte toho, že si takový piloti o sobě myslí, že jsou nejchytřejší a poslouchejte jejich kecy (viz. výše). Občas se jich zeptejte na to, jak dlouho lítají a obdivně přitakávejte. Výrazy jako: Fakt jo?! Tý wole! Teda ty jsi fakt dobrej atp. jsou velmi vítaná. Nakonec dosáhnete svého. Poletíte s nima ve dvojici (v roji) na mapě. Ideálně budete na jejich TSku. Nechejte se zasvětit do tajů BnZ. A teď přijde Vaše chvíle. Počkejte si na první společný útok. Následujte svého pilota při útoku. Sledujete jak střílí – můžete se obdivně vyjádřit k jeho schopnostem. Pokud cíl nezničil, klidně taky vystřelte. Po odpoutání stoupejte za ním. Držte se celou dobu v těsném závěsu. V nestřeženém okamžiku to do něj narvěte. Hned se omlouvejte, jé sorry fakt jsem tě neviděl, víš já nejsem tak dobrej jako ty, moc mě to mrzí, fakt jsem se snažil atp. Sice ho strašně naserete, ale ještě Vám odpustí. Vydejte se s ním na další let. Pozor bude opatrnější a bude furt sledovat kde jste. Využijte dalšího společného útoku. Tohle vyžaduje opravdu slušnou přípravu a možná se Vám to nepovede napoprvé. Musíte se spustit dolů prakticky stejně jako váš vyhlídnutý pilot. Namáčkněte se na něj. Dajvujete spolu ním. Když se budete blížit k cíli začněte neartikulovaně křičet: Ty jo to je fofr, už se blíží, banzáj!!!, hrrr... yes, yes, yes atp. Nezapomeňte se držet furt za svým esem. V takovým řevu nejspíš nic netrefí, ale ve chvíli, kdy budete společně míjet cíl, zařvěte: Teď ho dostanu hajzla! A pošlete plnou nepřerušovanou dávku do svého "učitele". Dál u toho křičte, už mi neutečeš ty zmrde! A střílejte a střílejte a střílejte, dokud se budou jeho trosky vrtět v zaměřovači. Je to sice bohapustá vražda, ale virtuální a věřte mi, že Vám to hvězdy odpustí.
Tak to je moje malá rada, jak žít, užít si a přežít s úchylama v Il-2 komunitě.
Klasifikace pilotů
Moje oblíbené okénko plynule navazuje volnou sekcí, jaké exoty můžete potkat v Il2 komunitě.
Nováček – vykulený klučina nebo pán, který od malička četl všechny knížky o lítání a připadá si minimálně jako Pokryškin nebo Clostermann. Ila mastí půl roku, odletěl všechny kampaně a zjistil, že to jde i online. Nic nevidí, nic nechápe. Sotva odstartuje, tak dostane 30mm granátem mezi oči. Jen tak mimochodem. To se sice může stát každému, ale zrovna nováčci na to mají speciálně kliku. I na mapě, kde se normálně nevulchuje ho úplnou náhodou trefí bomba odhozená omylem a to ve chvíli, kdy se narodí. Buď to nerozdejchá a vrátí se ke svému offline lítání (znovu odletí všechny kampaně v singlu (BTW v životě jsem neletěl jedinou misi z kampaní v Ilovi...ani nevím proč), strčí krabici od Ila do šuplíku a jde si přečíst něco od Kožeduba), nebo se pochlapí a zakousne se a postoupí do další kategorie:
Průzkumník – zjišťuje co vlastně to online lítání obnáší. Obchází fóra podobná tomuhle a zjišťuje, že se piloti kastují do různých letek. Sám by chtěl taky do letky, ale neví jak na to. Nesměle se ptá a občas mu někdo odpoví. Kdo mu jednou poradí, toho se drží jako klíště. Záleží na dotyčném osloveném jestli chce svůj čas věnovat takovému pilotovi, nebo ne. Je to v zásadě dost nejistá investice, protože není patrné zda daný průzkumník skončí za týden, nebo bude lítat příštích několik let. V simu má pár oblíbených letadel – Lavočky a Jaky. S nima se naučil jakž takž lítat. Nedokáže pochopit, jak ho může ukroutit Reďák ve 109. Díky typu letadel ve kterých lítá (La, Yak) se mu čas od času podaří sestřel nějakého dobrého pilota, který nedává pozor nebo na to aktuálně kašle. Díky tomu se zvedá sebevědomí průzkumníka a stává se z něj:
Namistrovaný idiot – nečekaně velká skupina pilotů v komunitě. Většinou jsou to poměrně dobří piloti, kteří si prostřednictvím Ila léčí svoje komplexy z osobního života (malé péro, velké uhry, kritický nedostatek sexu atp.). Využívají společný, velmi úzký, planeset. Ve starém Il-2 lítali prakticky výhradně v La-5FN, nyní využívají La-7, Jak-3P, Mustang Mk.III nebo naboostovaný Spity. Vždy je potkáte v éru, o kterém všichni ostatní vědí, že je to ufo. Vědí to i Namistrovaní idioti (proto s tím lítají), ale nikdy to nepřiznají. Nejlépe je poznáte podle toho, že každý svůj sestřel komentují rádoby vtipnými průpovídkami v chatu, za kterých je ovšem jasně patrné, že právě někoho sundali. Pokud sami chcípnou mají pro to obvykle 10 výmluv ze kterých vyplývá, že jejich přemožitel je úplný debil a sundal je náhodou ve chvíli, kdy měli málo paliva (jako by to něco znamenalo) nebo málo munice (to neznamená už vůbec nic). Pokud si vezmete stejný éro jako mají oni, tak je bez větších problému 3x po sobě vyprasíte. Poprvé to byla náhoda, podruhé nebyli připravení a na potřetí už musíte být nutně čítař. Pak se rychle odpojují za serveru a jdou oxidovat jinam. Nemistrovaní idioti k smrti nesnáší:
Šílený Boomandzoomer – ti lítají obvykle s Fw-190 nebo Thuderboldem v 5k až 7k a odmítají s kýmkoliv kroutit. Namistrovaní idioti jsou z nich na prášky, protože je prokazatelně zabíjí někdo, kdo má éro, který výrazně hůř kroutí. Neslýchané! Obvykle Boomandzoomery označují za sraby, což je úplně mimo mísu. Šílený Boomandzoomeři jsou speciální kastou pilotů. Většinou se rekrutují z pilotů německých a amerických letadel, mají rádi svoje stroje, ale nechtějí v nich umírat. Obvyklý Šílený Boomandzoomer tráví u Ila víc času, než v práci. Poznáte je podle toho, že ve dvojici nebo s celou skupinou podobně postižených stoupají od základny bokem až do výšky 5k, a pak se vracejí nad bojiště. Z výšky potom vyvalují oči na monitor a pokoušejí se podle odstínu barvy teček pod sebou poznat kdo je nepřítel a kdo kolega. Když se jim to více méně podaří, tak se spustí dolů a se strašným hukotem při rychlosti nejméně 800Km/h útočí. Na střelbu mají obvykle zlomky vteřiny a pak zase stoupají nahoru. Malý lag v konečné fázi útoku je může zabít. Kejchnutí jim urve křídla. Tento způsob boje je poměrně bezpečný, ale neskutečně nudný. Svojí akčností se dá srovnat například s rybařením. Výhodou je, že takový Šílený Boomandzoomer si během letu může klidně odskočit na hajzl a v klidu se vysrat a vůbec nikdo na mapě si toho nevšimne. Každý kdo tomuhle říká zábava, tak by si měl koupit jojo nebo gumový hovno, aby pochopil co je zábava. Ve chvíli, kdy Šílený boomandzoomer pochopí, že svůj volný čas tráví nejnudnějším možným způsobem stane se z něj:
Divoký kroutič – do této kategorie se dostávají piloti různým způsobem. Buď se začnou nudit při BnZ, nebo s BnZ nikdy nezačnou. Jsou to obvykle pažouti, kterým je jedno jaký mají éro a chtěj si při lítání užít co nejlepší poměr času a akce. Lítají všude a rádi. Jediný co znají je 25% paliva a plný plyn. Přestože jsou často dost zkušení na to, aby věděli jak lítat a nechcípat dávají přednost akci za každou cenu. Spolupráce je nezajímá, jediný co vidí je nepřítel před sebou. Ve chvíli, kdy ho rozcupují, už mají vyhlídnutý další cíl.
Divoký kroutič je bezohledný a nebezpečný. Dobře ví, jak se pohybovat na bojišti. Myslím, že s tímto typem pilota by se ztotožnila valná většina německých es. Pokud se dostanete na mapu, kde operuje větší množství takto postižených pilotů, máte plné ruce práce. Nikdy si nemůžete být jisti, že munice, která kolem Vás sviští je od nepřítele nebo od kolegy – kroutiče. Nemá cenu se rozčilovat, že Vám někdo krade sestřel. Letadlo, které má alespoň jedno křídlo je stále cílem, který je třeba zničit. Výhodou této taktiky boje je opravdu parádní poměr času a akce. Pokud jsou základny cca 10-20Km od sebe, tak se dá říct, že ani vteřinka času online nepřijde nazmar. Nevýhodou je, že divocí kroutiči často sami umírají. Ať už palbou nepřítele, nebo srážkami s kolegy. Ono totiž, když jednoho nepřítele honí 5 kámošů, tak není důvod nebýt šestým. Co kdyby. Pokud ani akce nenaplní zcela duši virtuálního pilota zbývá mu už pouze poslední volba:
Rezignovaný veterán – Myslím, že je to poměrně úzká skupina online pilotů. Patří sem piloti, kteří vyzkoušeli v Il-2 online prakticky všechno. Prošli tréninkem 1vs1, užili si pocity vítězství i porážky v soubojích jeden-na-jednoho. Prošli spoustou divokých dogfightů, lítali ve dvojici i v rojích, prošli nejednou online válkou. Užili si atmosféru turnajů i vítězství vysoko ve stratosféře. Zažili divoký tanec flaku při střemhlavém bombardování, i hodinové patroly ve výšce 7k. Našli si v Il-2 komunitě kamarády i nepřátele. Veteráni prožili u Ila spoustu skvělých okamžiků a nakonec zjistili, že bez něho nemohou být. I když dokáží lítat prakticky jakkoliv, chybí jim motivace a cíl. Podávají nevyrovnané výkony. Někdy přijdou na mapu a během dvou desetiminutových letů nasbírají 1000 bodů. Jindy netrefí ani bombarďák na stojánce. Prostě jsou to pažouti, kteří mají Ila rádi a těžko si bez něj dokážou představit život. Na druhou stranu už nemají potřebu něco dokazovat sobě ani ostatním. A když se nudí, tak píšou na fóra píčoviny, jako je tahle.
Klasifikace pilotů na TS
Plačka, dělí se na tři druhy:
Modrá: Všechny rudý éra sou "über", bez ohledu na to, jestli jich právě na jeden let sundal 15, nebo oni 15krát jeho. Motory jeho miláčků se hřejou víc, jsou zranitelnější, z kabiny není nic vidět. Na TS se projevuje výkřiky: "No viděli jste co to éro dělá? Takový manévry nikdy nemoh dělat!", "Ten W. Messerschmit musel bejt ale blbec, když to takle dělal atd.".
Červená: považuje piloty modráky za póvl a skrytý fašisty, a o technice se vyjadřuje v TS ve dlouhých litaniích: "Všechny modrý éra sou přemodelovaný", "1x 30mm granát mi to křídlo nemohl urvat", "Spit vydržel letět bez chlazení nejméně 30 min".
Cheater: plačna nejrozmazlenější, projevuje se jak do TS, tak i do chatu. Kdokoliv ho sundá, utočí, přebrzdí, je cheater. Střílí na 500m a trefuje se = určitě cheater. Jakejkoliv lag, i lag serveru, je útokem na něj a jeho integritu a trestá se 10-ti minutovou etudou o tom, jak má T2 lajnu a jaký ty lidi sou lageři.
Dále:
Šustil: má mikrák vietcong (TM), kterej bere všechno nebo nic. Tzn.: pořád vysílá interferenční rušení na všech frekvencích. Po výzvě, šumění zesiluje a lidi odchází na jinej kanál nebo ho mutujou.
U šustila je podkategorie echař: neb ten, co jede na surround bedýnkách a užívá si prostorovýho zvuku. Ostatní si pak užívají každý věty 3x dokola.
Kecal: na boj nedbá. Rodina, kámoši, koníčky atd. jsou důvod proč je na TS.
Řvoun: Volume doprava, ať si zvykaj. Stejně na ně řve mladá, tak co?
Mlčitel: mlčí když przní éra, mlčí když ho przněj, projevuje se hláškama "tak a teď sem v prdeli", "to sem mu dal".
Subkategorie: "mlčitel jen v určitejch situacích". Např.: najde si 5 spitů, hezky je zoomuje a nepodělí se. Opačný extrém: honí ho 5 spitů a dozvíte se to až v chatu, když se objeví killed by xyz.